söndag 22 september 2024

Hökensås










Jag Rickard å Oscar var i hökensås för å grilla på en finmarinerad svåle.
Fisket var sekundärt då vi förmodade att det skulle vara segt.
Å segt som räva var det!
Efter 3 timmar i sänksjön så bytte vi till lillagrubben.
Där hade Esset (Rickard) på en fisk på skeddrag, men den gick lös.
Efter 45 min kom det 2 raggare å levde fan.  Då klockan närmade sig lunch behövde vi hitta ett ställe med grillplats där vi kunde fiska samtidigt.
Men mycket folk gjorde att vi kollade 2 sjöar innan vi hamnade vid lilla öjasjön av en slump.
Bilen ända fram till grillen och 25 m ner till vattnet där det satt en avdankad gammal kärring.
Här blir bra sa vi.
Fick ut 3 spö och började grilla strax efter 12 tiden.
Kärringen gav upp och Oscar la på svålen på grillen.
Då tog Rickard kärringens plats å sulade ut en chartrös kula med powerbait.
Efter 20min började det plinga i bjärlan och jag håvade en fin fisck på 1,2 kg åt Esset.
Därefter inmundigade vi den helt perfekta svålen med lite potätesallad å stärkande dryck.
Vi mådde som kungar efter en mycket härlig middag och vädret var mer än underbart.
20 grader och vindstilla i slutet på september.
Men fisket hade mer att önska.
Vi såg två persorner få nån gädda fram till 17 tiden på kvällen.
Esset sa att sillen brukar ju få på skee frammåt kvällninga så han drog på den blankaste skea han hadde.
Efter 20 kast hade han en liten gynnare på kroken. En 6hg båge fick avsluta denna dagen då jag och oskar fick stygnamnet och Rickard dominerade med 2 små sillar 😂

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar