onsdag 10 juli 2024

Gäddfiske torsö runt






Gäddspinn med Sven och Rickard.
Jag hade lovat brutalhugg åt svenne då han haft det segt på gäddfronten.
Vi begav oss ut från hamn vid niotiden.
Vinden var betydligt vassare än vad vi hade räknat med ca 6-8sydväst.
Vi lade första ankringen på det så kallade spökgrund.
Jag fick en liten gädda på första kastet å grabbarna hade nån stöt var innan Sven också fick en snipa.
Vi lade om rutten till vänstervar runt torsö då vinden skulle mojna framåt eftermiddagen. Andra ankringen på hjertagrunn så valde jag fel sida så inte ett liv. Tredje ankringen utanför en liten ö vi aldrig prövat. Det var lite gräs å jag tyckte det såg hett ut.
Sven hojtar till och säger att den är bättre. Han får sin största spinngädda hittills, 100cm 
Sen prövar vi en stengrynna fär jag får nån snipa och efter det ett växtbälte där sven får nån snipa.
Då det fortfarande blåser så väljer vi å åka in i en vik å få lite lä.
Rickard har smort opp min rulle för den gick lite trögt.
Första provkastet så smäller det på satan!
Jag får en gädda på 110cm 8,3kg typ.
Lyckas få en liten snipa till i den viken innan vi byter område till ett stort växtbälte.
Där får vi några snipor och när Rickard ska kroka loss en liten så kommer det en monstergädda och gör ett utfall mot den lilla gäddan innan den vänder ner igen för att aldrig mer synas.vi prövar allt men inget händer.
Vi kör lite trolling för att se vad som händer.
Inte ett liv.
Då vinden lagt sig prövar vi ett gammalt kännt ställe.
Det tar inte lång stund innan sven har landat en 96cm gädda. Efter det tappar han nått liknande och vi prövar några ställen till och får några snipor innan dagen är till ända.
Totalt kanske 15-20gäddor och dom tre största var 110-100-97cm
Bra dag och fina gäddor 😎👌

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar